Data inzetten om te innoveren en te digitaliseren - Duror Fashion Group

DELEN

Als toonaangevend Belgisch modehuis overkoepelt Duror Fashion Group drie sterke retailmerken: Terre Bleue, Gigue en Zilton. Omdat het modebedrijf zich al geruime tijd bewust is van de kracht van data, heeft het een serieuze streep voor in het digitale tijdperk en kan het vooral een heel klantgericht bedrijfsmodel opzetten.

Het Oost-Vlaamse familiebedrijf is ambitieus en wil blijven groeien, zowel internationaal als digitaal. Niet alleen de merken zijn hierop voorbereid, ook data zijn intussen een integraal onderdeel van de dagelijkse werking van het modehuis, dat zowel inzet op retail als wholesale.

 

Futureproof datafundament

Net als heel wat retailers gebruikt Duror Fashion Group data om het bedrijf en de klanten beter te begrijpen. Maar de hoeveelheid data blijft exponentieel groeien in een steeds sneller tempo. Om niet verstrikt te raken in een chaos van data en dashboards en om alle data vanuit verschillende bronnen met elkaar te kunnen verbinden, heeft OQuila voor het modehuis een modern datalakehouse en een integratieframework opgezet.

 

De kracht van data

Hoge kosten en een lagere koopkracht raken ook de retailsector. Omdat aankoopprognoses gepaard gaan met een flinke investering, proberen we op basis van historische data het aankoopgedrag van de klant zo nauwkeurig mogelijk in te schatten. Overzichtelijke dashboards en rapporten geven een helder inzicht bij financiële en management-rapportering. 

Ook wanneer de verkoop in de retail begint, helpen data om te begrijpen hoe en wanneer de consument winkelt en wat ze in de winkel willen zien. Met deze informatie kan Duror Fashion Group productie en styling aansturen, maar ook marketingstrategieën aanpassen om zo gericht mogelijk met de klant te communiceren. In een oogopslag kan je zien welke producten waar het meest succesvol zijn en hoe de stock ervoor staat. Zo kan Duror Fashion Group gericht en snel de stock optimaliseren en herverdelen. En welke stuks kunnen worden overgedragen naar het volgende seizoen om zo nog beter in te zetten op sustainability? Ook hier geeft de data-oplossing van OQuila een snel en helder antwoord op.

 

Datalakehouse en integratieframework

Door alle brondata te verzamelen in de architectuur van een modern datalakehouse, komen de enorme hoeveelheden aan data op één centrale plek terecht en worden ze slim gecombineerd en goed beheerd. Het is een heel solide basis om analyses te maken, voorspellingen te doen en optimaliseringen door te voeren. 

Met het toevoegen van een integratieframework wordt het datalakehouse verder uitgebreid naar een datahub, van waaruit ook alle communicatie tussen de verschillende systemen gecentraliseerd wordt. Op die manier is er een volledige controle en monitoring van alle berichten tussen ERP, webshops, diverse digitale marketplaces of bijvoorbeeld logistieke partijen. 

Hierdoor worden problemen pro-actief vastgesteld en meteen opgelost via monitoring en notificaties. Fouten bij een weborderbericht, een onvolledige shipment bij de logistieke partij of een reprocessing van berichten, dankzij het framework heeft IT goed zicht op wat gebeurt en foutloopt. Dankzij een visuele representatie van de flow in Power BI zie je in 1 oogopslag de status van alle berichten en is er een duidelijk en pro-actieve communicatie naar de klant in geval van eventuele vertraging of een technisch probleem. 

Door de centrale communicatie is meteen duidelijk welke partij moet worden aangesproken bij problemen. Alles gebeurt kort op de bal, er is minder tijd nodig om tot een oplossing te komen, en dus ook businessgewijs is dit een enorme meerwaarde. 

Duror Fashion Group combineert een passie voor mode en een enorme klantvriendelijkheid met een datadriven bedrijfscultuur, en is daardoor een heel sterke speler in het retaillandschap. Ze realiseren betere klantenervaringen, nemen snellere en beter geïnformeerde beslissingen en inspireren elke fashionlover in België en daarbuiten. 

Voor Duror Fashion Group zette OQuila een datalakehouse en integratieframework op. De voordelen nog eens op een rij:

  • Retailklanten krijgen gerichte en nuttige communicatie.
  • Er worden nauwkeurige aankoopprognoses gemaakt.
  • Productie en styling worden gericht aangestuurd.
  • De prijsstrategie wordt nauwkeuriger bepaald.
  • Een heldere rapportering aan management (KPI dashboards).
  • Een heldere financiële rapportering. 
  • Een snellere en betere stockoptimalisatie en herverdeling.
  • Gerichte marketingacties en marketingautomatisatie.
  • Betere monitoring klantentevredenheid.
  • Ondersteuning audits. 
  • Pro-actief vaststellen van problemen en oplossen via monitoring en notificaties.
  • Visuele representatie van de flow in Power BI.
  • Duidelijke en pro-actieve communicatie naar de klant bij problemen. 

Geïnspireerd door het verhaal van Duror Fashion Group en klaar om je eigen data-architectuur aan te pakken? Contacteer ons!