Een datacultuur ontwikkelen: cruciale stappen en best practices

DELEN

Je weet dat data je organisatie een enorme boost kunnen geven, maar hoe bouw je een sterke datacultuur op? Hoe zorg je dat data een integraal onderdeel van je dagelijkse werking worden en dat iedereen dezelfde data-taal spreekt? Een stappenplan helpt om een gezonde en succesvolle datacultuur te creëren. Lees hier hoe je hard kan groeien door klein te starten.

datacultuur_ontwikkelen

Vorm een visie en strategie

Dream big. Ja, dromen mag. Alles start met wat je als organisatie wil bereiken. Welke doelen stel je voorop? En hoe kunnen data daarbij ondersteunen? Je visie is high level, maar je aanpak heel down to earth. Verandering begint met een visie en duidelijke strategie.


Bepaal de prioriteiten

Je wil veel, maar wat helpt je business vooruit op korte termijn? Zoom in. Bepaal waar de prioriteiten liggen en waar je quick wins mee kan kan genereren. Focus je met data op slechte betalers? Of wil je je marketing beter afstemmen op de klant? Begin met kleine stapjes om hard te kunnen groeien.

 

Schets een data-architectuur 

Teken de krijtlijnen van je architectuur uit. Deze architectuur helpt om uit de gigantische berg aan data interessante sets te verzamelen en er ook de juiste tools en technologieën aan te koppelen. Je dataplatform krijgt stilaan vorm.

 

Lees ook: Concrete toepassingen van dataplatformen

 

Begin te bouwen

Elk gebouw heeft een veerkrachtige fundering. Implementeer een eerste slimme use case op basis van je prioriteiten. Klein, maar stevig genoeg om hierop verder te bouwen. Een eerste rapport geeft al snel nieuwe inzichten en ideeën. Zit de architectuur van je dataplatform goed, dan kan je op basis van je prioriteiten, learnings en budget snel groeien. Start small, grow fast.

 

Een gezonde datacultuur stimuleren: best practices

Een dataplatform implementeren is een uitdaging, maar iedereen meekrijgen in het change traject is dat ook. Door met voortschrijdend inzicht te werken aan best practices, boek je vooruitgang, stap voor stap.

 

Schiet uit de startblokken

De technologie gaat razendsnel vooruit, dus blijven wachten heeft geen zin. Een snelle start is belangrijk. Verlies je niet in ellenlange analyses of onzekere toekomstvoorspellingen, maar durf te springen. Koudwatervrees? Besef dan dat een datafundament niet zo risicovol is. Was de ingreep niet succesvol, dan kan je hernemen tot je wel resultaat behaalt.

 

Vertrouw op een sneeuwbaleffect

Je eerste use case is een belangrijk fundament van je datacultuur. Het geeft vertrouwen en is cruciaal om medewerkers mee te krijgen. Zoek naar quick wins of low hanging fruit, sprekende cases die relatief weinig inspanning vragen en toch een mooi en duidelijk zichtbaar resultaat opleveren.

 

Selecteer data champions

In een change traject moet iedereen mee zijn. Data champions zijn de allereerste gebruikers van het dataplatform en belangrijke sponsors. Het zijn leidersfiguren die kunnen analyseren en snel nieuwe opportuniteiten detecteren.

 

Geef iedereen tijd en ruimte

Niet alleen je champions, maar alle medewerkers hebben tijd en ruimte nodig om nieuwe vaardigheden te leren, na te denken en inzichten te verwerven.  Laat je mensen proberen, spelen én falen. Het is een belangrijk onderdeel van succes. Investeer in tools en trainingen voor het personeel.

 

Daag uit om data te gebruiken

Moeten er knopen doorgehakt worden, dan gebeurt dat voortaan niet enkel op buikgevoel of ervaring, maar ook op basis van data. Ondersteun data driven decision making. Verplicht je medewerkers om hun beslissingen met data te ondersteunen. Maak rapporten zodat managers voldoende inzichten krijgen. Op die manier zitten data niet alleen verweven in de bedrijfsvoering, maar ook in de mindset van je organisatie.

 

Laat je goed omringen

Wil je de kracht van data ten volle benutten en zo als organisatie beter presteren, zoek dan een partner die je door het hele traject loodst, die begeleidt en meedenkt. OQuila helpt jouw organisatie om een datacultuur op te bouwen en zo bijzonder succesvol te zijn in het digitale tijdperk. Laat ons in overleg gaan en kijken waar we jou kunnen helpen. Boek vandaag nog een gesprek met ons in