Van data naar intelligentie met Microsoft Fabric IQ

DELEN

In onze blogreeks “Effectief, snel en relevant AI inzetten op je eigen data” richten we deze keer de schijnwerpers op Microsoft Fabric IQ.
Fabric IQ werd aangekondigd op het Ignite 2025 event, en maakt meteen de evolutie van Microsoft Fabric duidelijk: van een standalone dataplatform naar een echt intelligence platform.


Wat is Fabric IQ?

Fabric IQ is een nieuwe functie binnen Microsoft Fabric. Het is geen losstaand product, maar een intelligentielaag die Microsoft Fabric transformeert van een dataplatform naar een intelligence platform. Deze functie kan worden geactiveerd bovenop de configuratie en data die reeds in Microsoft Fabric aanwezig is. Je investering in Microsoft Fabric en de data die je erin hebt ondergebracht zal dus extra renderen!

 

Wat maak Fabric IQ uniek?

Data alleen is niet genoeg. Organisaties die vooroplopen zetten data om in intelligentie en actie. Fabric IQ voegt een semantic intelligence layer toe bovenop Microsoft Fabric. Hierdoor ontstaat een live, verbonden model van je business: niet alleen cijfers, maar ook context en betekenis. AI en mensen werken zo samen op basis van dezelfde taal en doelen.

De belangrijkste bouwstenen

Fabric IQ combineert vijf geïntegreerde mogelijkheden:

  1. Ontology zorgt voor een gedeelde taal tussen mensen en AI. Bijvoorbeeld: bij de vraag “Welke klanten hebben een laptop besteld in november?” begrijpt het systeem dat laptop een product is, en klanten in de entiteit 'customer' dient opgezocht te worden
  2. met het Semantic Model worden vertrouwde BI-definities uitgebreid naar operations en AI
  3. de native Graph Engine is ontworpen voor multi-hop reasoning en inzichten over het hele systeem heen
  4. Data Agents zijn virtuele analisten die businessvragen kunnen beantwoorden  
  5. de autonome Operations Agents redeneren, leren en kunnen in real time handelen om resultaten en uitkomsten te verbeteren

Samen tillen deze mogelijkheden Fabric ver voorbij een traditionele datalakehouse tool. Het vormt de semantische ruggengraat voor al je bedrijfsdata en AI agents. Het geeft AI daarbij toegang tot data die reeds mooi in Microsoft Fabric is gecentraliseerd, waardoor beslissingen binnen een paar seconden kunnen worden genomen.

 

Wat is de impact van Fabric IQ?

Met deze bouwstenen (en mits je data reeds mooi in Fabric gecentraliseerd is) kan je nu ad hoc analyses en inzichten heel eenvoudig verkrijgen, zonder dat hiervoor specifieke rapporten of vooraf gedefinieerde analyses nodig zijn.
Een vraag zoals “Welke klanten kochten producten uit de wintercollectie tijdens een promotie en hadden een retour binnen 30 dagen?” wordt zo instant beantwoord.

Sterker nog, je kan Agents taken laten uitvoeren. Bijvoorbeeld: 
  • plaats automatisch een bestelling bij de leverancier als de voorraad laag is
  • stuur een bericht naar de account manager als een klant bovengemiddeld lang heeft gewacht om een nieuwe bestelling te plaatsen, en zet hem op de reactivatie-mailinglijst in het marketing automation systeem

Conclusie

De toekomst is duidelijk voor hen die niet alleen data verzamelen, maar begrip creëren, actie ondernemen en voorsprong behalen. De leiders van morgen zijn niet degenen met de grootste datalake, maar zij die data omzetten in begrip, begrip in actie, en actie in voorsprong. Met Microsoft Fabric IQ begint die reis vandaag!


 

Benieuwd welke andere AI tools en ML libraries we nog vaak gebruiken bij OQuila? Lees dan zeker ook onze blogs over: