Blog

Slim verbinden met klanten door servicegericht te werken.

Geschreven door Rebekka Van Acker | 24 augustus 2021

Een veranderende mindset en een veranderende markt. Daar geef je als maakbedrijf een antwoord op door diensten aan te bieden met een toegevoegde waarde. Door servicegericht te werken. En dat doe je zowel met je product als door te verbinden met je klant. Vier opportuniteiten om servitization in te schakelen. Vier nieuwe manieren om met je klanten om te gaan.

1. Vergroot je betrouwbaarheid

Naast de verkoop van je product bied je ook diensten aan die je product monitoren na verkoop. Parameters staan permanent onder controle en constateer je een probleem dan waarschuw je je klant. Of nog beter, dan waarschuwt een app je klant.

Het risico op downtime vang je op met preventief onderhoud. Zo werkt het binnen een klassieke productieomgeving. Die service voeg je toe aan je product. Zo creëer je betrouwbaarheid, verlaag je onderhoudskosten, verhoog je toegevoegde waarde en geef je je merk een boost.

Denk bijvoorbeeld aan een producent van robotarmen. Via de meegeleverde app kunnen klanten zelf de status van het product opvolgen. Zijn er signalen van anomalieën in de data dan grijpt het onderhoudsteam in.

2. Slimmer gebruik van je product

Verbeter de operationele kant. Voeg diensten toe waardoor je klant je product slimmer kan gebruiken.

Bekend voorbeeld is de slimme technologie die Rolls Royce inbouwt bij hun vliegtuigmotoren. Dankzij technologie en de juiste connectiviteit controleren vliegtuigmaatschappijen de motoren tijdens de vlucht. Terwijl het vliegtuig in de lucht is, volgen ze het kerosineverbruik en kunnen ze het ook aanpassen. Meteen ook een ecologische component.

Een installateur van industriële compressoren verkoopt zijn product met advies over energieverbruik. Compressoren zijn energievreters en die extra dienst geeft de manager inzicht in het energieverbruik. Hij krijgt tips om het verbruik aan te passen en omlaag te krijgen. Uiteraard zonder dat het efficiënt gebruik van de compressor in het gedrang komt.

3. Voeg nieuwe features toe na verkoop

Auto’s zijn een klassiek voorbeeld van hoe je nieuwe diensten toevoegt aan je product na verkoop. Bij Tesla, maar ook bij andere merken, kan je achteraf opties uitbreiden. Via het centrale dashboard voeg je nieuwe apps toe, bijvoorbeeld om je auto zelfsturend te maken. Softwareaanpassingen voegen die nieuwe features toe. Geef je klant de mogelijkheid om na verkoop nieuwe diensten aan te kopen.

4. Kies voor een nieuw businessmodel

Verkoop geen product meer maar een dienst. Verkoop geen cd’s meer maar een streamingabonnement. Verkoop geen compressoren meer maar altijd gecompresseerde lucht. Spreken we van servitization dan springt het as-a-serviceverhaal het meest in het oog. Dan gebruik je je product om een relatie met je klant aan te gaan.

Beginnen aan een as-a-serviceverhaal? Bouw dan eerst aan je relatie met je klant. Door de uptime te verhogen, je betrouwbaarheid te vergroten of extra diensten aan te bieden. Dat is de eerste stap in je as-a-serviceverhaal.

Voor elke opportuniteit een transformatie

Maar voor elk van de vier opportuniteiten geldt dat je door een transformatie moet. Je interne processen aanpassen, oplossingen zoeken voor mensen en een goed schaalbaar platform inrichten. Want je hebt duizenden producten in de markt staan met te meten datapunten. Al die data uit al die producten halen, daar heb je een sterk en robuust platform voor nodig. En daar helpen wij je graag mee verder.

Meer weten over deze opportuniteiten of onmiddellijk aan de slag? Neem contact met ons op en we kijken samen hoe we je verder helpen.