Van ‘things’ tot ‘topervaring’: zo werkt IoT

Fysieke assets, toestellen en installaties genereren vandaag heel wat data. Het Internet of Things (IoT) laat u toe om relevante informatie op frequente basis te capteren en aan acties koppelen. Het klinkt simpel, maar de mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.

IoT en connected of ‘smart’ products

Ongetwijfeld heeft u al gehoord van ‘smart products’. Dankzij slimme, verbindende componenten kunnen deze devices gegevens doorsturen naar de cloud voor analyse. Daardoor ontstaan nieuwe inzichten, die nuttig kunnen ingezet worden binnen een organisatie. IoT zorgt dus voor een wisselwerking op drie vlakken.

Frame 1295 (1)
Things 
genereren van data                                        
  • Machines
  • Toestellen
  • Gereedschap
  • Installaties
  • Ruimtes
Frame 1295 (1)
Insights
gebaseerd op gegenereerde data
  • Real-time inzichten
  • Tijdgerelateerde informatie
  • Trendanalyses
  • Detecteren van anomalieën
  • Accurate voorspellingen
Frame 1295 (1)
Action
gebaseerd op inzichten
  • Klanten- en serviceportalen
  • Geavanceerde dispatching en planning
  • Remote support

Evolutie van IoT en ‘smart products’

Geconnecteerde producten en services komen er niet van vandaag op morgen. Ze maken een evolutieproces door, waarbij steeds extra intelligentie wordt toegevoegd.

  1. Eenvoudige IoT-oplossingen zijn in staat om continu, vanop afstand, en in real-time relevante data te capteren uit assets en die voor te stellen in een eenvoudig dashboard.
  2. Deze inzichten kunnen uitgebreid worden naar een extern klantendashboard. Aan interne dashboards kan nieuwe content, zoals een historiek van de werkorders, toegevoegd worden.
  3. Voeg extra intelligentie toe, zoals anomalie detectie en onderhoudspredicties.
  4. Maak een koppeling met het service management systeem.
  5. De meest geavanceerde ‘smart products’ bieden vandaag virtual/mixed reality, die meer toegevoegde waarde bieden aan techniekers.

Waarde halen uit IoT en connected services

IoT-oplossingen bieden, naast hogere efficiëntie, heel wat potentieel voor nieuwe inkomstenstromen. Het kiezen van een geschikte monetisatiestrategie vergt heel wat durf en de nodige creativiteit.

We onderscheiden 4 verdienmodellen:

Éénmalige transactie (traditioneel)

De klant betaalt eenmalig voor een product.

Value-added product services

Naast de productaankoop ‘abonneert’ de klant zich ook op bepaalde diensten

Product-as-a-Service (Servitization)

De klant koopt het product niet, maar betaalt voor het gebruik (pay as you go).

Revenue sharing

De klant betaalt enkel voor de resultaten of opbrengsten die het product genereert.