Blog

Field service management: 2 problemen en 4 oplossingen - Blog | Oquila

Geschreven door Rebekka Van Acker | 24 augustus 2021

Assets onderhouden die buitenshuis staan, is een uitdaging. Omdat het duur is en niet efficiënt. Denk aan de tijd die techniekers nodig hebben om er te geraken én om hun job te doen. Of aan de prijs van verkeerde informatie. En wat met de juiste reserveonderdelen? Schakel IoT in en vind realtime oplossingen. Zowel voor de logistieke, operationele als menselijke moeilijkheden.

Hoge kosten voor reparaties buiten de deur

Over maintenance in je productieomgeving spraken we al. Onderhoud van assets buiten je bedrijfsmuren is een ander paar mouwen. Eén technieker op de baan of een klein legertje? De kosten van een buitendienst lopen op.

  • Want tijd kost geld. De ritten zelf maar ook de uren die ze in de file staan. Of als ze het juiste adres niet vinden.

  • Meldingen krijgen ze via een dispatcher. Maar die is niet altijd juist gebrieft dus heeft de technieker foute wisselstukken bij. Of krijgt de machine juist een update en kan niet worden stilgelegd. Of was de diagnose van de dispatcher fout. Of heeft je technieker niet het juiste profiel om het probleem op te lossen.

Bovenop de klassieke aspecten van maintenance botst een buitendienst op verschillende uitdagingen. Techniekers weten niet juist wat het probleem is en komen dus ook niet met een juiste oplossing. En zo ligt de kost van een reparatie een stuk hoger dan de transportkost.

IoT: 4 realtime oplossingen

Schakel Internet of Things (IoT) in en volg je je assets in realtime op. Naast data van je materiaal binnen je bedrijfsmuren, krijgt je dispatcher ook data van je goederen buitenshuis. Zo heeft hij een totaaloverzicht van heel je bedrijf.

  • Daardoor optimaliseer je je field service management. Verzamel data, krijg inzichten en voorspel de onderhoudscyclus van je assets. Alarmen geven aan als je moet ingrijpen.
  • Ook verbeter je de routes van je techniekers omdat je vooruitkijkt. De dispatcher haalt grote tijdswinsten door routes te plannen op basis van toekomstige noden. En bespaart daar transporttijd mee uit.
  • Herstel op afstand. Monitor in realtime en je weet exact over welk defect het gaat. En dat probleem los je vanop afstand op of je laat iemand ter plaatse op de juiste toets drukken.
  • Pak de menselijke factor aan. Hou je techniekers alert en uitgedaagd. Door gemakkelijk oplosbare problemen vanop afstand op te lossen. En door ze vooral in te zetten bij ingewikkelde problemen.

Dat volgens McKinsey je onderhoudskosten met 25% dalen als je je productie combineert met IoT-technologie, wisten we al. En dat je je onverwachte downtime met 50% laat zakken ook. Voor een technische buitendienst geldt dat ook. Maar je lost er ook logistieke, operationele en menselijke problemen mee op.

Ook aan de slag of toch nog een paar vragen? Neem contact met ons op en we kijken samen hoe we je op weg helpen.