5 design tips voor jouw Power BI rapport

DELEN

PowerBI is dé tool om inzichten te visualiseren, en vormt zo de brug tussen data en beslissingen. Echter, de kracht van PowerBI komt pas volop tot zijn recht als het goed ontworpen wordt. Een goed design maakt of kraakt jouw dashboard. Geen nood, met deze 5 handige design tips zal jouw rapport er ongetwijfeld uitspringen en schitteren!

 

 

PowerBI Dashboard OQuila

 

"Probeer een verhaal te vertellen op één scherm maar zorg er tegelijkertijd voor dat het niet te rommelig wordt!"
 
Tip 1: Houd rekening met je doelpubliek

Wie is jouw eindgebruiker en welke beslissingen moeten er op basis van jouw rapport gemaakt worden? Dit zijn uiteraard belangrijke vragen die je aan jezelf moet stellen bij het maken van een Power BI rapport. Wie én waar jouw rapport gebruikt wordt kan een grote invloed hebben op het design. Misschien wordt het rapport telkens op een grote monitor getoond waardoor je wat meer informatie kan weergeven?

Rapporten zijn vaak bedoeld om belangrijke informatie op één plaats te tonen. Deze informatie moet makkelijk op te vatten zijn door de eindgebruiker. Probeer een verhaal te vertellen op één scherm maar zorg er tegelijkertijd voor dat het niet te rommelig wordt!

 


Tip 2: Less is more! 

Een rapport hoeft niet eindeloos veel informatie bevatten, integendeel, hou het juist simpel. Toon enkel de zaken die van toepassing en belangrijk zijn. Hierbij moet je uiteraard opletten dat data die je toont ook correct wordt weergegeven. Kies de juiste visualisaties voor het verhaal dat je wilt vertellen. Vergelijkingen van hoeveelheden zijn bijvoorbeeld vaak handig in staaf- of taartgrafieken terwijl trends goed zichtbaar zijn in een lijn grafiek. Heb je belangrijke KPI’s? Accentueer deze dan waardoor ze makkelijk en direct in het oog springen!

 

Tip 3: Maak gebruik van een thema 

Een belangrijk gegeven van een Power BI rapport is de stijl waarin je het brengt. Hier komt het gebruik van thema’s van pas. Een thema is een serie van kleuren, lettertypes en andere opties die gebruikt worden doorheen jouw rapport.

Hierdoor maak je het voor jezelf op de eerste plaats al gemakkelijker. Deze instellingen zijn namelijk globaal en worden dus ook automatisch gebruikt over meerdere pagina’s in jouw rapport. Bij het opbouwen van een thema kan het leuk zijn om te kijken naar de huisstijl van de klant om zo te spelen met dezelfde opmaak elementen. Dit bezorgt je vaak al een leuke combinatie van kleuren en de klant krijgt ook een persoonlijk rapport voorgeschoteld.

 
Tip 4: Gebruik tooltips 

Een tooltip wordt zichtbaar wanneer je over een Power BI element zweeft met de muis. Tooltips kunnen volledig op maat gemaakt worden en zo extra informatie tonen waar nodig. Deze wordt ook enkel weergegeven wanneer de gebruiker hier nood aan heeft. Op deze manier komt jouw scherm niet overvol te staan en blijft een beter overzicht bewaard.

 

Tip 5: Werk met hiërarchieën 

Vaak heb je dezelfde data die getoond kan worden op verschillende niveaus. Een makkelijk voorbeeld is de verkoopcijfers van verschillende producten. Deze producten kunnen onderverdeeld zijn in productgroepen. In een visualisatie kan hier gebruik gemaakt worden van een hiërarchie waardoor het mogelijk is om de data te gaan bekijken op verschillende levels zonder dat er nood is aan extra visualisaties of zelfs pagina’s.

 

Zin om aan de slag te gaan? Als Power BI specialist helpt OQuila je graag op weg! Boek nu je vrijblijvend Power BI Intake gesprek met een van onze experten.

 

Plan uw Power BI Intake Meeting