Hoe implementeer je datagedreven besluitvorming?

DELEN

Zet je data in voor besluitvorming, dan gebruik je feiten en data als leidraad om slimmere beslissingen te nemen die de groei van je bedrijf stimuleren. In plaats van een strategie enkel gebaseerd op buikgevoel, wordt de waarde van data gebruikt op alle afdelingen en in alle functies. En daar haal je als bedrijf alleen maar voordelen uit.

implementatie_datagedreven_besluitvorming

 

We worden meer dan ooit overspoeld met data. Heerst een gezonde datacultuur binnen je bedrijf, dan worden deze data elke dag weer gebruikt om betere beslissingen te nemen. Bedrijven die een datagedreven besluitvorming implementeren, baseren zich niet enkel op buikgevoel, meningen of ervaring, maar nemen ook data als uitgangspunt voor elke strategische beslissing die ze nemen.

 

In een productie-omgeving bijvoorbeeld kan er heel wat mislopen. Bij onverwachte machinestilstand weten ervaren operatoren meestal wel wat de oorzaken kunnen zijn en hoe ze dit kunnen verhelpen. Toch is ook hier datagedreven besluitvorming een belangrijke aanvulling. Verrijk je de ervaring van de operatoren met data, dan kan je anticiperen, sneller beslissingen nemen en zit je safe wanneer de operatoren met ervaring op pensioen gaan. 

 

Moet je het nemen van beslissingen op basis van ervaring of intuïtie dan laten varen? Neen. Data zijn wel een belangrijke aanvulling en helpen je organisatie of medewerkers om kritisch naar zichzelf te blijven kijken. Wordt datagedreven besluitvorming de norm, dan creëer je een cultuur die kritisch denken stimuleert en slimmere bedrijfsbeslissingen neemt. Bij jobinterviews bijvoorbeeld is intuïtie belangrijk, maar worden ook data gebruikt in de vorm van tests of assessments om snel de juiste kandidaat te vinden. 

 

Vijf cruciale stappen om datagedreven besluiten te nemen:

 

Identificeer duidelijke doelen

Bepaal welke gegevens relevant zijn voor jouw doelen. Welke beslissingen hebben data nodig? Of het nu gaat over de aankoop van grondstoffen of het lanceren van een nieuwe marketingcampagne, breng de doelstellingen in kaart en kies zo de juiste de key performance-indicatoren (KPI’s) of andere parameters.

 

Verzamel alle data en maak ze beschikbaar

Is je doel duidelijk geïdentificeerd, dan wordt het tijd om alle data te verzamelen die helpen bij het bereiken van dat doel. Zorg dat je data relevant zijn en beschikbaar. Zitten ze al in het dataplatform of moeten ze nog toegevoegd worden? Toegang tot betrouwbare data van goede kwaliteit is cruciaal in je datavoorbereiding. 

 

Genereer inzichten uit je data

In deze fase van het proces kan een goede data-analist het verschil maken, maar eveneens een sterke visualisatie. Hoe ga je ruwe data omvormen tot inzichten die makkelijk leesbaar zijn voor eindgebruikers die de beslissingen moeten nemen? De data, inzichten of informatie op een visueel aantrekkelijke manier weergeven, stimuleert datagedreven besluitvorming. Power BI is een aantrekkelijke en laagdrempelige tool hiervoor. Of Viva Goals, als het over interne doelstellingen gaat. Worden er inzichten verkregen, communiceer die dan ook op een aantrekkelijke manier. 

 

Gebruik data en deel inzichten 

Komen de resultaten binnen, dan betekent dit niet dat het besluitvormingsproces afgelopen is. Deel de inzichten met anderen en blijf er samen aan werken. Walk the talk en pas zelf je gedrag voortdurend weer aan. Daag uit om data te gebruiken. Enkel zo zal het datagestuurd denken doorstromen in de (mindset van de) hele organisatie. 

 

Blijf leren en verbeter voortdurend 

Proberen en falen is onderdeel van een change traject en agile innovatie. Er is tijd nodig en ruimte om nieuwe inzichten te verwerven, na te denken en vaardigheden te leren. Voldoende tools en trainingen zijn belangrijk om iedereen mee te krijgen. Blijf kritisch. Ook als een beslissing geen positieve impact had, leer je bij. Enkel door data te blijven gebruiken, kan je verbeteren. Rome is ook niet in een dag gebouwd. 

 

Ook bij OQuila werken we nog elke dag aan de implementatie en optimalisatie van datagedreven besluitvorming. Zo gebruiken we sinds 2023 de OKR-methode (Objectives en Key Results) om doelen te bepalen en te koppelen aan meetbare resultaten. Wil je datagedreven besluitvorming ook implementeren in jouw bedrijf? We zetten je graag op weg