Waarom nu het moment is om Internet of Things (IoT) te verkennen

Er wordt ontzettend veel geschreven over blockchain, virtual reality en zelfrijdende auto’s maar ook het Internet of Things – of kortweg IoT – wordt getipt als een van dé technologieën die ons leven zullen veranderen. Meer zelfs, het gerenommeerde onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat tegen 2020 maar liefst 95% van de nieuwe producten een IoT-element zullen bevatten. Maar wat betekent dit precies? En waarom is er nu zo’n versnelling?

Wat is het Internet of Things?

Internet of Things (IoT) genereert via sensoren data uit toestellen of machines en zet die om in relevante informatie. Die informatie wordt op haar beurt gebruikt om efficiënter te werken, kosten te verlagen, schade of downtime te vermijden en zelfs nieuwe verdienmodellen te creëren.

Dat klinkt misschien vaag, maar er zijn talloze concrete voorbeelden:

  • Denk bijvoorbeeld aan een afvalverwerkend bedrijf dat meldingen krijgt als hun containers vol zijn. Resultaat? Doordat de containers enkel geleegd worden als ze vol zijn, bespaart het bedrijf gevoelig op transportkosten.
  • Of denk aan een machineoperator die downtime vermijdt door op tijd een waarschuwing te krijgen dat bepaalde componenten aan vervanging toe zijn.
  • Een producent van professionele koffieapparaten kan de werking van zijn toestellen op afstand meten en daardoor de dienst ‘altijd koffie’ aanbieden in plaats van eenmalig een apparaat te verkopen.

Het zijn maar enkele voorbeelden die tonen dat u een grote voorsprong kunt nemen op uw concurrenten dankzij IoT. U genereert namelijk nieuwe, toekomstbestendige businessmodellen.

Waarom nù kiezen voor IoT?

Er zijn verschillende factoren waarom de implementatie van IoT in een stroomversnelling komt.

1. De technologie is er

Sensoren zijn niet nieuw, maar ze worden wel kleiner, sneller en goedkoper. Ook de connectiviteit – die nodig is om data vanaf een toestel naar de cloud te sturen – staat op punt. De ‘klassieke’ netwerken zoals 3G, 4G of wifi volstaan niet als de geconnecteerde objecten verspreid zijn over een groot gebied en afhankelijk zijn van een batterij. Hier komen de narrowband- of ‘long range, low power’ netwerken in beeld. Die kunnen namelijk kleine pakketjes data over lange afstand versturen naar de cloud. Enkele voorbeelden zijn NB-IoT, LORA en Sigfox. De cloud is daarenboven in staat om grote hoeveelheden data te bewerken, analyseren en visualiseren.

2. Data is het nieuwe goud

Bedrijven als Facebook, Google en Amazon bewijzen het: je kan als bedrijf extreem succesvol zijn door de vele data die je bezit slim te gebruiken. Voor veel bedrijven opent IoT dan ook de deur naar totaal nieuwe inkomstenbronnen.

3. Alles gaat sneller

De digitale transformatie is volop aan de gang. Hierbij kunnen nieuwe initiatieven met weinig middelen de markt verstoren. Voor bestaande bedrijven is IoT een mogelijkheid om nieuwe businessmodellen uit te proberen om zo de disruptie door kleinere spelers toch een stapje voor te blijven.

4. De klantenverwachtingen waren nooit zo hoog

Deze avond besteld, morgen in huis. Het is eerder regel dan uitzondering. Als consument, businesspartner of klant verwachten we meer en meer dat onze leveranciers ons kennen, begrijpen, en heel vlug kunnen helpen. Door producten slim te maken, kan IoT hiertoe bijdragen.

Als bedrijf kunt u kortom beter vandaag dan morgen overwegen wat IoT voor u kan betekenen. Van een grote voorsprong op uw concurrenten tot een uitmuntende klantentevredenheid: de uitkomst kan verrassend zijn.